top of page

Word vriend!

 

Geniet u liever van ons koor door te komen luisteren met daarbij een VIP behandeling, dan kunt u ons jaarlijks voor een bedrag van  € 35,- sponsoren (maar meer mag ook). Dat doet u door vriend te worden van het JeroenBosch Koor. U ontvangt dan van ons een vooraankondiging van een concert, u krijgt korting op een kaartje en wij reserveren voor u een mooie zitplaats.

Meld je hier aan!

Gesponsord door:

logo pumpke.jpg
logo vzb.jpg
logo-traveldoctor-PMS-inclusief-payoff 2
JBK logo Patentwerk 11897 PAW Logo RGB (2).jpg

Achtergrondinformatie programma 55-jarig Jubileumconcert 14 oktober 2023.

Gouden JeroenBosch Koor.

Een compositie van Paul van Gulick in opdracht van het JeroenBosch Koor in ‘s- Hertogenbosch ter gelegenheid van haar 50- jarig jubileum in 2018.

Uitgangspunt bij de opdracht van de compositie was dat het een oratoriumachtig geheel moest zijn. En dat het elementen moest bevatten uit onze stad,

  • Door de geschiedenis van Den Bosch heen (eeuwen)

  • De stad is altijd een smeltkroes geweest

  • Ontmoetingen

  • Buitenlanders en Bosschenaren

  • Cultuurparticipatie/ integratie/ samenhang

  • Verschillende muziekstijlen/ dans/ zang

  • Aansluiting zoeken bij verenigingen jeugd om mee uit te voeren

  • Harmonie en symfonieorkest combineren

  • Middelbare school benaderen met vraag of zij deel willen nemen aan een uitvoering en deze uitvoering een onderdeel uit willen laten maken van hun cultureel onderwijs. Zij kunnen zich hiermee profileren.

 

De werktitel van de compositie werd ‘Macropedius’. De naam van een vergeten maar belangrijke Middeleeuwse inwoner uit onze stad.  Belangrijk humanist, Leraar aan het Stedelijk gymnasium en trouwe volgeling van Erasmus. Iemand die zeer bekend was in zijn tijd en zelfs Shakespeare heeft geïnspireerd. In 1539 verscheen Macropedius meest succesrijke stuk Hecastus. Dit werk bezorgde hem een plaats onder de belangrijke toneelschrijvers van de wereld. Het is een vrije Latijnse bewerking van het Middelnederlandse Elckerlijc en in zijn tijd in vele talen vertaald en verspreid. Het is een schande dat zo’n groot man door de Bosschenaren vergeten is.

De feestelijke première van 'Gouden JeroenBosch Koor' want dat werd de echte titel, vond plaats op zondag 7 oktober 2018. En het concert werd nogmaals uitgevoerd op 28 oktober. Twee uitverkochte concerten.


De thema's in deze compositie zijn: goed leven, liefde, zingeving en feest.
In deze compositie heeft Paul volgens onze wens vormgegeven aan verleden én heden van deze thema's. En aan het positieve gevoel binnen het koor waarmee wij gezamenlijk invulling geven aan onze hobby. Met een tekst van de Bossche priester en toneelschrijver/filosoof Georgius Macropedius als uitgangspunt, heeft Paul van Gulick naast teksten van Macropedius tijdgenoot Martin Luther ook hedendaagse speciaal voor deze compositie geschreven teksten en gedichten op muziek gezet.

Inspirerende teksten met gedachten over hoe 'goed leven' vorm te geven. Van Mgr. dr. Gerard de Korte; bisschop van het bisdom 's- Hertogenbosch, van ds. Erica Scheenstra; dominee protestantse gemeente 's-Hertogenbosch, van Bas Geeraets en van de jonge scholier Jesper Kapteijns van het Beekvliet Gymnasium. Docent Klassieke talen Wilton Desmense van het Stedelijk Gymnasium ’s-Hertogenbosch heeft geholpen bij het vertalen van teksten. Nu bij het 55-jarig jubileumconcert de reprise van deze bijzondere compositie.

Misa Criolla (Ariel Ramírez)

Vóór 1962 zou aan een Spaanse vertaling van de Latijnse mis op Zuid-Amerikaanse volksmuziek nooit toestemming vanuit Rome zijn verleend. Maar in het tweede concilie werd bepaald dat missen in de volkstaal niet langer verboden waren. De Argentijn Ariël Ramírez (1921 – 2010) had zodoende vrij spel voor het componeren van zijn Misa Criolla uit 1963.


In 1964 werd het werk door Ramirez zelf op plaat vastgelegd. Er gingen in korte tijd drie miljoen langspeelplaten over de toonbank. De populariteit van de Misa Criolla komt voort uit de unieke manier waarop Ramírez in de behandeling van koor, solisten en instrumentalisten een eigen idioom liet vervloeien met traditionele Latijns-Amerikaanse dansritmes, ritmes van de indianen en creolen. De keuze van de instrumenten (merendeel slaginstrumenten) en inheemse-instrumenten als de hertenfluit, panfluit, een vijf-snarige gitaar, een bombo en charango) versterkt de folkloristische sfeer van het werk. De bespelers van deze instrumenten speelden op gehoor, en konden vaak geen noten lezen. De vijf delen van de mis: Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus en Agnus Dei.

Ariël Ramirez was een beroemd man in zijn land. Behalve componist was hij voorzitter van de vereniging van auteurs en componisten van Argentinië.
Dit is de link met een oorspronkelijke opname: https://open.spotify.com/album/5GTrSPIMJkzqRrAhljPUGq?si=sxPn0bW9R_-Wz4xznu51Qg

 

Astor Piazzolla

Tot de bekendste werken van Piazzolla behoren onder meer Liber tango, Oblivióne Adios Nino. Over dit laatste werk wordt gezegd dat hij in de VS per telefoon te horen kreeg dat zijn vader was overleden. Piazzolla zou zich toen op zijn kamer hebben teruggetrokken en al improviserend op zijn piano dit lied hebben gecomponeerd. "Adiós Nonino" betekent zoveel als "Vaarwel lieve opa".

 

Een drietal werken van deze Wereldberoemde Argentijnse componist (1921-1992) worden voorafgaand aan de uitvoering van de Misa Criolla door JeroenBosch Koor ten gehore gebracht.

 

“Oblivion” van Astor Piazzolla door Evelyne Bohen met aan de vleugel Paul van Gulick.

 

“Café 1930” van Astor Piazzolla -quatres mains- door Marlous Nypels en Paul van Gulick

 

“Alfonso na y el mar” van Ariël Ramírez door Evelyne Bohen met aan de vleugel Paul van Gulick   

  • Facebook Social Icon
bottom of page